MAGYARUGAR ARCHíVUM #1 SPiONS [1977-1980]
SPIONS MENEKÜLJ VÉGRE (Underground Katalógus)
1. Jump, Alex 2. Menekülj végre I. 3. Menekülj végre II. 4. Anna Frank 5. Emlékképek 6. I'm at home 7. Mark bolen 8. Nirvania 9. Total Czecho-Slovakia 10. Russian Way of Life 11. Resist Dance 12. Test Pilot
M.U.Z.I.K. / MAGASPINCE / Spions
"A Spions direkt és áttételes, intellektuális és primitív, durva és érzékeny, végiggondolt és kidolgozatlan volt, a valóságban pillanatokig élt csak, valójában - hatásában - máig él...
A Spions rockjelenségként ahhoz a neoavantgarde-underground szellemi-művészeti áramlathoz tartozott, amelyet a 70-es évek kultúrpolitikája eltűrni is nehezen volt hajlandó. Az 1968-as gazdasági reformokra 1973-ban afféle ideológiai ellenreformáció következett: filozófusok, művészek, szabadgondolkozók kényszerültek szilenciumra vagy emigrációba.
...
Ebből a közegből nőtt ki a Spions, amelynek színrelépését közvetlenül megelőzték Molnár Gergely rocktörténettel, rockkultúrával foglalkozó előadásai. Akik ezeket látták ... meghatározó David Bowie-, Lou Reed- és punk-élményadagot kaptak Molnár Gergelytől...
1977 április 21-én, a Ganz Mávag Művelődési Központjában olvasott fel Reed-, Bowie-, Roxy Music- és Kraftwerk-szövegeket. Nyitányként és zárásként két gitár kíséretében elővezette Lou Reed Walk On The Wild Side című számát - a gitárokat két zeneakadémiás, ifjabb Kurtág György és Hegedűs Péter kezelte. Hegedűs számára új világ nyílt meg. Meggyőzte Molnár Gergelyt, csináljanak zenekart...
Számokat kezdtek szerezni, az összeállt programot pedig Donauer Video Familie néven mutatták be 1978 január 15-én az Egyetemi Színpadon.
Az Anna Frank Emlékest volt valójában a Spions első koncertje, szerzőként Anton Ello és Pierre Violence nevét tűntették fel, előbbi Molnárt, utóbbi Hegedűst takarta. A plakáton, Hegedűs fölött, a tipikus pesti bérház udvarára néző égben, halványan ott állt a Sex Pistolstól kölcsönzött punk-jelszó, kérdőjellel: NO FUTURE..."
...Molnár és Hegedűs 1978-ban disszidált - akkor így mondták -, Párizsban próbáltak szerencsét. Amire - ötágú és hatágú csillaggal és horogkereszttel egyszerre flörtölvén - itthon nem is gondolhatott Molnár Gergely, Nyugaton megvalósult: a Spionsnak lemezei jelentek meg, egy két- és egy négyszámos. A visszafelé üzenő kislemez (Russian Way Of Life/Total Czecho-Slovakia - Orosz életmód/Totális Csehszlovákia ) producere Robin Scott volt (a Pop Music című sláger előadója)...
A kislemez elkészülte után Molnár és Hegedűs útjai elváltak, de egy darabig mindketten munkakapcsolatban maradtak Malcolm McLarennel, az egykori Sex Pistols menedzserével...
A Gregor Davidow néven sajátos spionjátékot űző Molnár Gergely neki ajánlotta The Party című EP-je egyik dalát (Never Trust A Punk - Sose bízz egy punkban)
Gregor Davidow Párizs után Kanadát választotta, azóta is ott él, angolul ír - magyar nyelven senkivel nem hajlandó kommunikálni..."
Írta Szőnyei Tamás, 1996
„Nirvánia ünnepel” – A neoavantgárd és a rock érintkezése (Spions)
"Cinizmus, apátia és hideg intellektuális kegyetlenség – a visszaemlékezések szerint ez jellemezte a Molnár Gergely vezette Spions produkcióját, amelyet 1978 elején mindössze három alkalommal láthattak-hallhattak a szokatlanra fogékonyak... az irodalmi/képzőművészeti neoavantgárd és a punk alkalmi találkozása a nyolcvanas évek budapesti undergroundjának számos meghatározó figurájára (Menyhárt Jenő, Víg Mihály, Müller Péter Sziámi) hatott inspirálóan....
Mire 1978. január 15-én az Egyetemi Színpadon – Donauer Video Familie néven – az első koncertjüket adták, Molnár és Hegedűs mellett a gitározással csak nem sokkal korábban megismerkedett fotós, Zátonyi Tibor játszott, a ritmusszekciót pedig egy dobgép adta. Az 500 példányban megjelent szórólap szerint: „Ez a show tíz saját rock-számból áll, melyek előadását önállóan is érvényes – jóllehet elsődlegesen a zene verbális (szövegbeli) információkhoz kapcsolódó – pontos színpadi koreográfia egészíti ki, mely néhol önálló akcióvá sűrűsödik. Ez utóbbi pontokon sem válik azonban függetlenné a színpadi jelenlét a zeneszámoktól, s az azok által determinált tulajdonképpeni történettől, ami nem más, mint egy rock-koncert története.”
...Müller Péter Sziámi később nyilatkozta: „ennek ellenére mindenki úgy emlékszik rá, mint valaminek a kiindulópontjára. Egy intellektuális koncepció behatolt a rockzene területére és megtalálta a maga közönségét.”
Szerző: Jávorszky Béla Szilárd
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése